The Case For Copyright Reform

The Case For Copyright Reform

Rick Falkvinge ja Christian Engströmi raamatu "The Case for Copyright Reform" 2. peatükis tuuakse välja järgmised ideed, kuidas tule autoriõiguse seadusi muuta.

Moral Rights Unchanged

Raamatu autorid leiavad, et töö, idee, laulu, sõnade autor tuleb kindlasti kasutades ära märkida ning see ei tohiks muutuda. Ma arvan, et tegemist on ka kõige mõistlikuma ideega, sest autori loomet tuleb austada.


Free Non-Commercial Sharing

Raamatus pakutakse siinkohal välja idee, mille kohaselt võiks ollal lubatud tööde ja kõige muu jagamine, kui seda ei tehta raha eesmärgil. Loomulikult tuleks töid viidata, kuid muud autoriõigustega kaasnevad keerukused võiksid kaduda.

Mina leian, et see ei ole hea lahndus, sest minu silmis eeldab selle idee reaalses elus töötamine n.ö. laboritingimusi. Reaalses olukorras ei taha pessimist minust uskuda, et selline piiranguteta jagamine toimuks vaid siis kui osapooled ei saa rahalist kasu ja nii kaotavad originaalautorit üsna suure hulga enda tulust, sest nende loome levib inimeselt inimesele nagu viirus ning seda täiesti tasuta


20 Years of Commercial Monopoly

Idee selle alapunkti taga on muuta õiguste kehtimise tähtaega. Hetkel on seaduses sätestatud tähtajaks 70 aastat peale autori surma ning autorid pakuvad selle muuta 20 aastat peale projekti avalikustamist. Mina isiklikult ei leia, et see oleks vajalik. Ma arvan, et kui hoida ideed pikemat aega kaitstuna, sunnib see teisi loojat ise rohkem mõtlema, sest olemasolevat ei saa lihtsalt kasutada ning ma arvan, et see on viib loojaid palju rohkem edasi.


Registration After 5 Years

Autorid pakuvad välja, et töö avalikustades, kehtiks automaatselt loodud õigused viis aastat. Peale seda perioodi tuleb autoril ise õigus uuesti registreerida. Ma arvan, et see on väga mõistlik ettepanek, sest see lahendaks raamatus välja toodud ilma omaniketa loomingu, millel on autoriõigused peal, kuid tegelikku autorit siiski ei teata.


Free Sampling

Siinkohal on probleem eksisteeriva loomingu osade kasutamine. Ma olen nõus, et selle koha pealt tuleks seadust natuke muuta. Eriti aktuaalne on se minu arust muusika vallas, sest kattuvaid meloodiaid, akorde jm on üsna palju ning see võib esineda erinevates žanrites, seega see ei tohiks olla nii rangelt piiratud nagu hetkel


A Ban on DRM

Autorid leiavad, et peaks alati olema seaduslik vältida DRM piiranguid ning ehk tuleks need üldse eemaldada. Mina leian, et see ei ole hea lahndus, sest jällegi jätab see võimaluse kasutada õigustega kaitstud tööd ning mina isiklikult ei ole selle poolt, mina arvan, et autorid peaksid saama kasu juhul kui nende loomet mistahes kujul kasutatakse.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

IT juhtimine ja riskihaldus

IT proff 8. nädal